5 Ocak 2011 Çarşamba

İliotibial Band Sürtünme (Friksiyon) Sendromu; sıklıkla göz ardı edilen bir sorun

  Bugün spor ile ilgili popüler tartışmaların dışında bir konuya değinmek istedim. Açıkçası bloga başlarken amaçlarımın başında bu tür üzerinde durulmayan konulara dikkat çekmek ve çözümleri hakkında önerilerde bulunmak da vardı. Ancak ülkemiz sporunun gerçek sağlık sorunları dışında o kadar çok aksayan yönü var ki (sağlık yapılanmasındaki organizasyonsuzluk ve yasaklı madde kullanımı gibi) doğrusu ana konulara çok sınırlı olarak değinebilmişim.


                                              
                                                                                         İTB Sendromu Ağrı Bölgesi

İliotibial band (ITB) friksiyon sendromu koşucularda en sık görülen dizin dış tarafında ortaya çıkan ağrı nedenidir. ITB’ın lateral femoral epikondile tekrarlayan sürtünmesi sonucunda ortaya çıkan kronik inflamasyon (iltihabi reaksiyon) ile oluşur. Spor yapanlarda görülen bacak sakatlıkları arasında 22%’ye kadar çıkan oranlarda görüldüğü bildirilmekte.

Koşu, bisiklet gibi sporlarda tekrarlayan dizin bükülüp düzelmesi (fleksiyon/ekstansiyon)sırasında ITB arka liflerinin femur epikondiline tekrarlayan sürtünmeleriyle başlar. Bu olay özellikle diz yaklaşık 30 derece bükülmüşken koşu sırasında ayağın yere temas ettiği ilk anda oluşur. Olay hemen daima bir aşırı kullanma/yüklenme yani overuse sakatlığıdır.

Oluşmasında hem dahili ve hem de harici faktörler rol oynar, bunları şöyle sıralayabilirim:
  1. Koşu mesafe ve sıklığında ani artış,
  2. Sporda deneyim eksikliği,
  3. Yokuş aşağı koşma,
  4. Pistte aynı yönde uzun süre koşmak,
  5. Uzun mesafeler koşmak,
  6. Kalça kaslarında kuvvet eksikliği,
  7. Bacak uzunluk farkı,
  8. ITB gerginliği, diz ve ayaktaki anatomik bozukluklar.
ITB Sendromunda dizin dış tarafında (eklem mesafesinin 2-3 cm. üzerinde) yanıcı ya da keskin ağrı en önemli yakınmadır. Başlangıçta/hafif olgularda egzersiz ile ortaya çıkıp istirahatte geçerken, sonrasında günlük aktiviteler ve otururken de olmaya başlar. Şiddetli  durumlarda ağrı olan bölgede şişlik ve hareketle gıcırtı benzeri ses olabilir. Bu hastalıkta iyi bir fizik muayene ve etki edebilecek yukarıda saydığım tüm faktörlerin fizik muayenede değerlendirilmesi tanı koydurucudur ve tedavinin başarısı için de önemlidir. ITB Sendromu tanısı öykü ve fizik muayene ile konur. Özellikle popülerliği zirve yapmış olan ve kanımca gereksiz tetkiklerin en önemli örneği olan Manyetik Rezonans Görüntülemesi (MRI) sadece tanıda şüphe olan ve ya eklem içi sorun şüphesi olanlarda başvurulması gereken bir yöntemdir. Çünkü MRI da ITB normal olabilir ayrıca MRI görüntüleri ile yakınmalar arasında bir paralellik de yoktur




ITB Sendromu tedavisini bir kaç evreye ayırabiliriz;
  1. Akut evre: Amaç ağrı ve şişlik gibi bulguları kontrol altına almaktır. Bu nedenle egzersiz ve sporun yoğunluğunun azaltılması şarttır . Hafif olgularda aktivitenin yakınma başlatan süre ya da mesafenin altına indirilmesi, ağır olgularda ise aktivitenin kesilerek yüzme(sadece kolla) gibi alternatif aktivitelere geçilmesi önerilir. Bu aşamada buz tedavinin önemli kısmıdır.(1-2 saatte bir 10 dk). Ağrı kesici, anti-romatizmal ilaçlar özellikle tedavinin ilk haftasında faydalı olabilir.
  2. Subakut evre: bu evrede anatomik bozukluklar ve kas gerginliklerinin tanımlanması ve çözümlenmesi yapılmalıdır. Germe egzersizleri bu aşamanın temelini oluşturur. Ayrıca masaj ve fizyoterapi cihazları ile tedavilere de başvurulabilir.
  3. Kuvvetlendirme evresi: kas kuvvetsizlikleri (özellikle kalça kasları) aşılmaya çalışılır. Başlangıçta yan yatarak bacak kaldırma ile başlanarak tek bacak squat egzersizi ile devam edilir . Daha sonra lunge egzersizi de uygulanabilir. Başlangıçta 5-8 tekrar ile başlanarak daha sonra 2-3 set halinde 15 tekrara ulaşılmaya çalışılır. Egzersizler her iki bacağa da uygulanmalıdır.
  4. Sahaya/Aktiviteye dönüş: hasta tüm egzersizleri doğru şekilde ve ağrısız yapabilecek duruma gelince spora başlamasına izin verilir. Genellikle 6 haftalık tedavi sonunda tam iyileşme sağlanır. Geri dönüşte gün aşırı koşu ile başlanır, yokuş aşağı koşuya izin verilmez. Başlangıçta yüksek hızda (sprint) koşulur, çünkü koşu hızı arttıkça dizde 30 dereceden fazla bükülme ile ayak yere temas ettiğinden ITB sendromuna yol açma ihtimali azalır. 3-4 hafta içinde tedrici olarak aktivite arttırılır.Cerrahi tedavi ancak yukarıda özetini verdiğim tedaviye cevap vermeyen az sayıda hastaya uygulanır. Temel olarak sorunlu bölgenin çıkarılması ya da ITB boyunun uzatılmasına yönelik teknikler uygulanır.
Yazının başlığında da söylediğim gibi ITB Sendromu biraz ihmal edilen ve hatta ciddiye alınmayan bir sorundur. Sıklıkla uzun mesafe koşucuları (özellikle krosçularda ve uzun mesafe pist koşucularında) başta olmak üzere aerobik-dayanıklılık sporları yapanlarda görülür. Tedavisinin en temel üç noktası erken tanı, altta yatan etkenlerin doğru tanımlanması ve düzeltilmesi ile sporcunun spora dönüşte sabırlı olarak gereğinden erken dönüşten kaçınmasıdır. Aslına bakarsanız bu saydığım üç faktör tüm spor sakatlıklarının tedavisinde önemlidir ve sporla ilgilenen herkes tarafından tekrar tekrar hatırlanmalı ve hatırlatılmalıdır. Spor ve egzersizi bir yaşam biçimi haline getirmiş herkese 2011 yılında sakatlıktan uzak sağlıklı bir yaşam diliyorum. 

26 yorum:

  1. IT band sendromula ilgili aydinlatici yaziniz icin cok tesekkurler. Nette bu konuda turkce icerik neredeyse hic yok.

    Ben de dizimde benzer bir sorun oldugundan supheleniyorum. Bisiklet sporuna yeni basladigimda bir gun antremanda cok fazla zorlamistim kendimi ve dizimin yan tarafinda fibula basinin biraz ustunde bir agri hissettim, agriya ragmen gereksiz bir hirsla tempo dusurmeden 1 saat daha cevirerek antremani tamamladim. Ve bisikletten indigimde neredeyse yuruyemiyordum, 1 kac hafta cok ciddi topallayarak yuruyebilmistim. Ozellikle merdiven inerken cok zorlanmistim. Tabi ki hemen sonrasinda doktora gittim birsey gorunmedigini dinlenmeyle gececek bisey oldugunu soyledi. Sonrasinda pek cok kez farkli doktorlara gittim ama hepsi ayri bir sey soyledi. MR ve rontgenlerde hic bir problemin gorulmedigi soylendi. En son tendinit teshisi konmustu. Sonrasinda fayda gormedigim bir fizik tedavi sureci gecirmis ve artik pes etmistim. Bu sorun baslayali 3 yil oldu.

    Zamanla agrilar azaldi ama bir turlu gecmedi. Bagdas kurarken, dizimin ustune otururken, comelirken cok rahatsiz ediyor. Ayrica bacak bacak ustune atip bacagi yana dogru acmaya calisinca tam acilmiyor. Belli bir noktadaki açidan sonra haraket kisitliligi olustu. Size sormak istedigim, boyle bir hikaye sonrasi sizce bende IT band sendromu olmus mudur? Cunku agri noktasi tam olarak IT bandin dizle birlestigi bolgede. IT band sakatligi haraket kisitliligina neden olur mu?

    Tavsiyelerinizi duymaktan gercekten cok memnun olacagim. Sanirim Acibadem hastanesindesiniz uygun oldugunuz bir gun muayene olmayi da isterim.

    M. Salih

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Söylediklerinizin çoğu benim de başıma geldi. Ama merdivende yada bayır inip çıkarken zorlanma yada ağrı yoktu.Sadece otururken dizden yukarı dış tarafta bir çekme ve ağrı oluştu.Diz altında da yanma yapıyordu.Daha sonra kısıtlılığa neden oldu.Bacağımı dümdüz uzatamadım ağrıdan dolayı.Dizler biraz kırık şekilde oluyordu. MR çekilip fizik tedavi aldım (15 gün) ve güçlendirme uyguladım geçmişti. 8 ay sonra tekrar başladı. Doktor bant oluşmuş ameliyat edip çözeltiyle gevşetme uygulamak lazım dedi.(tam anlayamadım böyle aklımda kaldı) Ben şimdilik karar vermedim ama ağrıları can sıkıcı oluyor. Yürürken birşey yok ama otururken çok kötü. Hayatımı olumsuz etkiliyor. Birşey düşünemez oluyorum.

      Sil
  2. Sayın Salih,
    Sorununuz ilk bakışta ITB sendromuna benzemiyor. Ağrının yeri ve kısıtlılık tariflemeniz ITB sendromu ile uyumlu değil. Bence kapsamlı bir yeniden değerlendirme uygun olabilir.

    YanıtlaSil
  3. Tekrar merhaba, hmm simdi kafam biraz daha karisti dogrusu. ITB olabilir diye dusunmustum. En kisa zamanda degerlendirmeniz icin randevu alip gelecegim. Yanitiniz icin tesekkur ederim. Gorusmek uzere.

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar,

    Bu hafta içinde birinci gün 5000 metre koştum (42 dakikada), koşuya hafif tempo ile başlayıp yavaş yavaş hızlandım (2 gün sonra ise ağrılarımı önemsemeyip 5500 metre koştum). İlk günün sonunda dizimin 2 yanında ağrılar hissetmeye başladım, dizimin kırıldığı pozisyonlarda ortaya çıkan ağrılar. Aynı zamanda sağ ayağım sağında da bir ağrı baş gösterdi. Bundan yaklaşık 2 ay kadar önce koşmuştum ve o zaman sadece kas ağrım vardı. Şimdi farklı olarak ise yeni bir ayakkabı aldım, eskisine göre daha yumuşak tabanlı (Nike+ ların 5.0 numara olanı). Acaba ağrılarım ayakkabı kaynaklanıyor olabilir.

    YanıtlaSil
  5. "Acaba ağrılarım ayakkabılardan kaynaklanıyor olabilir mi?" olacaktı :)
    Bir de dizim 2 yanı derken, 2 diziminde dış kısımları. Yani sol dizimin sol tarafı ve sağ dizimin sağ tarafı. (Sol dizim belirgin bir biçimde daha çok ağrıyor!)

    Yanıt için şimdiden çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  6. Ayakkabılar her zaman neden olabilir. Özellikle eskimiş ayakkabılar ve yeni giyilmeye başlayan ayakkabılarla sorunlar yaşanabiliyor. Bir de hiç yapılmayacak bir şey yapmış ve ağrıya rağmen egzersize devam etmiş ve egzersiz yükünü arttırmışsınız. Böyle bir durumu gelecekteki spor hayatınızda hiç yapmamanızı öneririm.

    YanıtlaSil
  7. Sayın Hakan Bey;
    Öncelikle yazınız için çok teşekkürler. Çok faydalı olduğunu düşünüyorum. Benim sorunum aynı sizin tarifinizdeki gibidir. Size iki sorum olacak.
    1) Rahatsızlığın tedavisi ile ilgili daha detaylı ve açıklayıcı bilgi verirmisiniz. Yoksa yukarıda yazılanlar kadar olup başka bir yok izlenemez mi?
    2) İhmal edilmeye çok müsait bir rahatsızlık. çünkü spor yapmayınca( Özellikle yokuş aşağı iniş) neredeyse hiç sorun yok. Ancak zorlanınca veya sonrasında ne olur. Sakat kalma ihtimali varmı.
    Cevaplarınız için şimdiden Teşekkürler.

    Erkan B. A.

    YanıtlaSil
  8. Hakan Bey merhaba,

    Ben ITB sendromunun tedavisinde foam roller kullanımının iyileşme üzerindeki etkisi olup olmadığını öğrenmek istiyorum. Teşekkürler..

    Eda G.

    YanıtlaSil
  9. harika bir yazı..60 kmlik ultra maraton yarışı sonrası çok ciddi bu rahatsızlığı yaşadım konan teşhisde ıtb sendromuydu ancak tam olarak ne yapılması gerektiği konusunda sayenizde aydınlanmış oldum.teşekkürler

    YanıtlaSil
  10. cok guzel ve bilgilendirici bir yazi olmus... ben de yazinizdakine benzer bir problem yasiyorum ama sporcu sakatliklari konusunda doktorlarin cok da bilgili olmadigini dusundugum icin gitmeye cekiniyordum. bende ki problemin ITB olma ihtimali var ama doktor olmadigim icinde bunu soylemeye yetim yok. bu nedenle en kisa surede sizi ziyaret edip bir kahvenizi icecegim :) tekrar tesekkurler :)

    YanıtlaSil
  11. PAYLAŞIMLARINIZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜRLER.. Bende bugün doktora gittim ve bu hastalığımın olduğunu söyledi...Bumden 20 yıl kadar önce top oynarken bi arkadaşım omuzuma çarparak sağ ayağımın önde olduğu anda üzerine düşmüş ve kırılma gibi bir ses gelmişti ayağımdan... sıcağı sıcağına yürüyerek yurda gitmiş ve oturdukdan sonra bir daha ayağımı açamamıştım.. 2 Gün yurtda ağrı kesicilerle yattıkdan sonra devlet hastanesine gitmiştim ve o zaman pek fazlada bilgi vermeyerek(yada ben hatırlamıyorum) sağ ayağımı kalçanın hemen altından itibaren yarım alçıya almışlardı.. 20 gün kadar sonra ise alçıyı aldılar ve o tarihten itibarende zaman zamanda olsa ağrılarım hiç geçmedi...İlk yıllarda ayağımı boşa salladığım zamanlarda ayağım çıkmış gibi oluyor ve düzeltemiyordum ancak güçlü birinin üzerine abanmasıyla yerine oturuyor gibi bi ses geliyordu ve acısıda genel olarak yerine oturunca bitiyordu...ilerleyen zamanlarda buda geçer oldu kolay çıkıp kolay giriyor gibi hissetmeye başladım... oturduğum zamanlarda elimi dizime koyduğumda gıcırtı sesleride yıllardan beri geliyor sanki yağsız bir kapı gibi..:) şimdi diyeceksinizki bunca yıl neden gitmediniz doktora ve şimdi neden gidiyorsunuz?... aradan geçen yıllarda en az 5 kere ssk lı olduğum için devlet hastanelerinde doktorlara gittim ama her seferinde eczanelerde bir kaç liraya satılan kas gevşetici ağrı kesici türünden türünden ilaçlar verilerek tabiri caizse savuşturuldum. bugüne kadar mr ya ihtiyaç olmadığından (bunu dr bilir) yada vurdumduymazlıkdan çekilmedi bile... şu an ise tekrar doktora gittim zira 40 yaşındayım ve dağcıyım... Dağları çok seviyorum ve yaşım ilerlediği için ilerleyen yılarda eğer bir ameliyat gerekiyorsa dahada zor olmaması için bu günden çözümü bulabilmek istiyorum... İlgilenir ve yol gösterirseniz çok mutlu olurum....Şimdiden teşekkürler...

    YanıtlaSil
  12. Başka sorumluluklarım gereği çok sık bloga yazamıyorum. Bir yazıda ITB Sendromu hakkında bundan daha fazlasını söylemek ve tedavi önerilerinde bulunmak doğru olmaz diye düşünüyorum. Foam roller tendinopati/myofascial gerginliklerde sıkça kullanılır; özellikle egzersiz öncesi ITB Sendromunda da kullanılabilir. ITB Sendromu 100% tedavi edilebilir bir rahatsızlıktır, ancak ciddiye alınırsa.
    Sevgili Adsız, yakınmanızın ITB Sendromu olduğunu hiç sannıyorum. Siz ciddi bir bağ yaralanması sonucunda gelişmiş bir instabilite (eklem dengesi) tarifliyorsunuz, bence etraflı bir muayene ve büyük olasılıkla MRI 'ı hak ediyor sorununuz. Geçmiş olsun dileklerimle

    YanıtlaSil
  13. Merhaba Hakan bey,
    Geçen yıl iki kez kemik kırılmasından dolayı yaklaşık 8 aylık bir sakatlık dönemi geçirdim. Spor yapmaya elverişli olduğumu düşünerek 2 hafta önce, önce yüzme daha sonra da koşu ve bisiklet antremanlarına başladım. ilk haftayı hafif antremanlarla geçirdikten sonra bir önceki hafta ayni gün içerisinde önce yüzme antremanı ardından da koşu antremanı yaptım, o gün bir ağrı hissetmedim ancak ertesi gün merdiven inerken dizimin dış yanında ağrı hissetmeye başladım ancak sürekli bir ağrı olmadı. Geçen gün ise bisiklet antremanına çıktım ancak bir süre sonra aynı yerde ağrılarım git gide artmaya başladı. Bir gün dinlendirdim ağrı geçti ancak ertesi gün koşu antremanına gittiğimde 200 metreden sonra ağrı tekrar ortaya çıktı. Takım arkadaşımın önerisi ile ITB sendromunu incelemeye başladım, belirtilere ve sendroma neden olan faktörleri incelediğimde ITB ile karşı karşıya olduğumu düşünüyorum; Sakatlıktan dolayı iki bacak arasındaki kas dengesizliği, uzun süre antremansızlıktan dolayı kalçadaki kas zayıflaması, ani şekilde antreman sayısını artırmak. henüz 26 yaşındayım ve korkum triatlon sporuna bu ağrıdan dolayı tekrar ara vermek. 6 haftalık bir tedavi sürecinden bahsettiniz, aceba bu sendromun evreleri var mı? çünkü sürekli bir ağrım yok, ağrı sadece spor yaptığımda başlıyor ki 2 kez oldu henüz. dolayısıyle bu 6 haftalık dönemin daha kısa veya uzun olması olasılığı var mı? ağrılarım artmadan spor yaşantıma geri dönmek istiyorum, önerilerinizi paylaşırsanız çok sevinirim.

    YanıtlaSil
  14. ayrıca eklemeyi unuttum, ayağımda düz tabanlık da vardır. etkisi var mıdır bilmiyorum ama eklemek istedim.

    YanıtlaSil
  15. Sevgili Berkay Ramiz,
    Anlattığınız tablo ağrının yeri itibariyle ITB Sendromu olabilir. Tabii ki düz tabanlık katkıda bulununan bir faktör olabilir. ITB Sendromu aşırı kullanma sorunudur , başlangıçta sadece egzersiz sırasında ve hemen sonrasında sorun yaratırken ilerledikçe günlük yaşam sırasında da sorun yaratmaya başlayabilir. Sizin anlatımınız ve süreye bakınca sorunun başında olduğunuzu düşünüyorum. Egzersiz yükünüzü gözden geçirmenizi ve diğer önerileri uygulamanızı tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  16. Futbolcuydum şu anda hakemlik yapıyorum birgün kötü zeminli bir sahada dizimin sağ tarafına bir ağrı girdi maçı mecburen acıya rağmen tamamladım sonra 3 4 gün dinlenince geçiyor koşmayı deneyince tekrar aynı acı oluyor kalçamın sağ tarafındada çekme ve ağrı oluyor sonra 1 ay dinlendirdim daha sobra 2600 koştum yüksek tempo hiç acı hissetmedim sonra akşam yattım sabah müthiş bir ağrı ile uyandım ta kendisiydi 2.5 ay tekrar dşnlendirdim sonra dün hafif antrenman yaptım koştum açma germe yaptım 1 sağ dizimin eklem yerinin sağ tarafında dizin tam sağ tarafında kalçayla aynı anda aynı ağrının biraz daha hafifi oluyor ama zorlamıyorum zorlasam biliyorum aynısı başıma gelecek hakemlik yapamıyorum siz ıtbs miyim eğer öyleyse ne yapmalıyım bu arada mr da grade 1 kondromalezi çıktı sadece oda ön diz ağrılarım var hafif ona bağlıyorum ama bu yanda bambaşka bir ağrı

    YanıtlaSil
  17. Gökhan Bey,
    Ağrının yeri ve bazı özellikleri ITB Sendromuna benziyor, yukarıdaki şekilde de görüldüğü gini İTB kalça yan tarafından başlar ve diz altına iner. Ağrı çoğunlukla diz yanında hissedilse de daha nadir görülen formlarında kalçanın yan tarafında da benzer sürtünmeye bağlı ağrı olabilir. Tedavisinde değişiklik yoktur. Mutlaka uzun germeler (15 saniyeden az olmayacak şekilde), lokal buz uygulamaları ile mümkünse diğer sorunların düzeltilmesi (basış anormallikleri, dizde şekil bozuklukları) tavsiye edilir. Olayın kesinlikle saf bir ITB Sendromu olduğuna kanaat getirilirse lokal kortizon enjeksiyonu da denenebilir. Geçmiş olsun

    YanıtlaSil
  18. Merhaba benimde benzer bir sorunum var ve sadece koşmaya başladıktan 3 km sonra dizin sağ yan hizasında ortaya çıkıyor . Nasıl tedavi olabilirim.

    YanıtlaSil
  19. Merhaba yaklaşık 3.5 ay önce interval antremani esnasında sol bacağımda ani bir hareket yüzünden diz bölgemin iç ve dış yanın da 1 hafta boyunca ağrı çektim ozelliklede yokuş aşağı inerken.doktor kontrolüne gittim ancak dizimde bir sorun olmadığını söylediler. 1 hafta sonra agrilarim azaldı ve tekrar koşmaya başladım ancak kiss bir süre sonra aynı bacağımda ağrı hissettim durdugumda ise tüm bacağımda uyuşma ve gerginlik vardı. Sonrasında ise it bant ta ozelliklede dizinin dış üst kısmında 15 gün boyunca ağrı hissettim.Bu sürede bir çok Dr gittim çok farklı şeyler söylediler. En son priformis sendromu teşhisi bile koydular.it bant sinir e bası yaparmi acaba.3.5 ay sonrasında foam roller yapmaya başladım fakat o bölgede müthiş bir acı hissediyorum.

    YanıtlaSil
  20. Demet Hanım merhabalar,
    İT Bant sinire bası ya da uyuşma yapmaz. Büyük oranda da ani ve şiddetli bir şekilde başlamaz. Sorununuzun İT bant friksiyon sendromu olmama olasılığı yüksek görünüyor. Geçmiş olsun.

    YanıtlaSil
  21. Hakan Bey ilginiz için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  22. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  23. mrb yazılarınız çok aydınlatıcı,dün halı sahada topa sol iç ayağımla vurduktan sonra sol diz üst kasım gerildi sonrada koştukça topallamaya başladım .Sol diz kapağımın sol dış kısmı sanki duvara çarpmışım da morarmış gibi dokununca çok acıyor(belli bir noktası çok acıyor) ve merdiven inerken çok ağrım var, şuan sol bacağımı da bükerken de acıyor. mr mı çektirmeliyim, ne tür bir rahatsızlığım olabilir.?

    YanıtlaSil
  24. tarık kazankaya12 Ocak 2017 05:14

    iyi günler uzun tur bisikletciliği yaparken Antalya kaş yolu yokuşunu bisikletimi elimle çıkardım yüklüydü bisikletim daha sonra dizimin sağ tarafında yakıcı bi ağrı oluştu yürüken sorun yoktu fakat bisiklet pedalına basamıyodum ne yapmam gerekir acaba saygılarımla

    YanıtlaSil
  25. Merhaba doktor bana da bu teşhisi koydu baldır tarafında bikaç noktaya bastırdı ve acıdığını söyleyince fizik tedavi ve ağrı kesici ödem sökücü ilaç yazdı bi zar oldugumh ve ödem oldugunu söyledi gizik tedaviye gitmeli miyim bu arada bacagımdaki damarlar agrıyor ve dizimden yırtılma sesi geliyor şikayeti ile gitmiştim

    YanıtlaSil